Ostatnio natrafiłam na bardzo ciekawy artykuł ... ☺
Joanna Turkiewicz z Fundacji MY Pacjenci przeprowadziła badania ankietowe na grupie 193 pacjentów, pytając ich co jest im potrzebne, żeby zbudować zaufanie do lekarza i ich pozytywny wizerunek w oczach pacjentów. A oto wyniki :
1. Czy pacjenci oczekują, że lekarz będzie dla nich źródłem informacji o zdrowiu? W świetle badania 69% pacjentów oczekuje tego od lekarza, ale jednocześnie prawie tyle samo (67%) uznaje, że potrzebę informowania zaspokaja im Internet.
2. W jaki sposób pacjenci chcieliby się komunikować ze swoim lekarzem? 61% wskazało na drogę telefoniczną i 41% na drogę mailową, jako najbardziej wskazane kanały komunikacji lekarz-pacjent poza odbyciem samej wizyty.
... i tu wg mnie najciekawsze pytanie i najistotniejsza odpowiedź/wynik ankiety :
3. Co buduje pozytywny wizerunek lekarza w opinii pacjentów? Wyniki są dość zaskakujące (ale nie dla mnie jako pacjenta) Mogłoby się wydawać, że dla pacjentów najważniejsza jest trafność diagnoz i skuteczność leczenia. Owszem, jest, natomiast nie jest to najbardziej oczekiwana przez pacjentów cecha lekarza. W zdecydowanie większym stopniu, mierzonym współczynnikiem korelacji wizerunku i zaufania, pacjentom zależy na odczuwalnym szacunku ze strony lekarza. Kolejny ważny dla pacjentów element relacji lekarz-pacjent to zrozumienie informacji o leczeniu. Potem poświęcenie wystarczającej uwagi pacjentowi, trafność diagnoz i udzielnie pacjentowi emocjonalnego wsparcia. Podanie ręki na powitanie i przestrzeganie praw pacjenta są ważne, ale nie mają tak dużego znaczenia jak potrzeby wskazane wyżej.
Pacjenci chcą powiedzieć lekarzom ważną rzecz. Z wyników tego badania wyłania się obraz rzeczywistych potrzeb pacjentów – pacjenci chcą czuć się partnerem tej relacji. Potrzebują szacunku, uwagi, wsparcia oraz zapytania o zdanie i czy wszystko, co przekazał lekarz zrozumieli. Trafność diagnoz jest także ważna, ale partnerstwo jest ważniejsze.
Reasumując : Można nie podawać pacjentom ręki, ale czy pomoże to w zbudowaniu partnerstwa i szacunku. Można nie pytać pacjenta o zdanie, co sądzi o zaleceniach i czy je wdroży, ale czy zbuduje to partnerską i wieloletnią relację? Pacjenci podpowiadają, co można/należy zrobić, aby zbudować. To zaufanie sprawia, że pacjent będzie do lekarza wracał i relacja stanie się trwała.
Joanna Turkiewicz z Fundacji MY Pacjenci przeprowadziła badania ankietowe na grupie 193 pacjentów, pytając ich co jest im potrzebne, żeby zbudować zaufanie do lekarza i ich pozytywny wizerunek w oczach pacjentów. A oto wyniki :
1. Czy pacjenci oczekują, że lekarz będzie dla nich źródłem informacji o zdrowiu? W świetle badania 69% pacjentów oczekuje tego od lekarza, ale jednocześnie prawie tyle samo (67%) uznaje, że potrzebę informowania zaspokaja im Internet.
2. W jaki sposób pacjenci chcieliby się komunikować ze swoim lekarzem? 61% wskazało na drogę telefoniczną i 41% na drogę mailową, jako najbardziej wskazane kanały komunikacji lekarz-pacjent poza odbyciem samej wizyty.
... i tu wg mnie najciekawsze pytanie i najistotniejsza odpowiedź/wynik ankiety :
3. Co buduje pozytywny wizerunek lekarza w opinii pacjentów? Wyniki są dość zaskakujące (ale nie dla mnie jako pacjenta) Mogłoby się wydawać, że dla pacjentów najważniejsza jest trafność diagnoz i skuteczność leczenia. Owszem, jest, natomiast nie jest to najbardziej oczekiwana przez pacjentów cecha lekarza. W zdecydowanie większym stopniu, mierzonym współczynnikiem korelacji wizerunku i zaufania, pacjentom zależy na odczuwalnym szacunku ze strony lekarza. Kolejny ważny dla pacjentów element relacji lekarz-pacjent to zrozumienie informacji o leczeniu. Potem poświęcenie wystarczającej uwagi pacjentowi, trafność diagnoz i udzielnie pacjentowi emocjonalnego wsparcia. Podanie ręki na powitanie i przestrzeganie praw pacjenta są ważne, ale nie mają tak dużego znaczenia jak potrzeby wskazane wyżej.
Pacjenci chcą powiedzieć lekarzom ważną rzecz. Z wyników tego badania wyłania się obraz rzeczywistych potrzeb pacjentów – pacjenci chcą czuć się partnerem tej relacji. Potrzebują szacunku, uwagi, wsparcia oraz zapytania o zdanie i czy wszystko, co przekazał lekarz zrozumieli. Trafność diagnoz jest także ważna, ale partnerstwo jest ważniejsze.
Reasumując : Można nie podawać pacjentom ręki, ale czy pomoże to w zbudowaniu partnerstwa i szacunku. Można nie pytać pacjenta o zdanie, co sądzi o zaleceniach i czy je wdroży, ale czy zbuduje to partnerską i wieloletnią relację? Pacjenci podpowiadają, co można/należy zrobić, aby zbudować. To zaufanie sprawia, że pacjent będzie do lekarza wracał i relacja stanie się trwała.
Bardzo ciekawe spostrzeżenia!
OdpowiedzUsuńLudzkie
Usuńbardzo ciekawy artykul :) sam zauwazylem podobna tendencje :)
OdpowiedzUsuńnaprawdę ciekawy wpis :) w sumie się zgadzam ze wszystkim, dzięki!
OdpowiedzUsuńFajny artykuł mam nadzieje że przeczyta go jak najwięcej lekarzy :)
OdpowiedzUsuń